Un program scris în limbajul C (sau C++) este compus din unul sau mai multe fişiere sursă. Un fişier sursă este un fişier text care conţine codul sursă (în limbajul C) al unui program. Fiecare fişier sursă conţine una sau mai multe funcţii şi eventual, referinţe către unul sau mai multe fişiere header .
Funcţia principală a unui program este numită main. Execuţia programului începe cu execuţia acestei funcţii, care poate apela, la rândul ei, alte funcţii. Toate funcţiile folosite în program trebuie descrise în fişierele sursă (cele scrise de către programator), în fişiere header (funcţiile predefinite, existente în limbaj), sau în biblioteci de funcţii.
Exemplu:
#include
<iostream.h>
// linia1-directivă preprocesor (indicată
de simbolul #) care determină
includerea în fişierul sursă a fişierului header
cu numele iostream.h. Acest header
permite realizarea afişării pe
monitor.
void main()// linia 2 - antetul
funcţiei main
{ /* linia 3 - începutul
corpului funcţiei, a unei intrucţiuni
compuse
*/
cout<<”Primul
meu program in limbajul C++”; // linia 5
} // linia6-sfârşitul
corpului funcţieisimbolul //, până la sfărşitul liniei, este un comentariu, care va fi ignorat de către compilator
simbolulurile /*, iar sfârşitul - prin */Dacă vrem să folosim un comentariu care cuprinde mai multe linii,
Cuvantul cout este un cuvânt predefinit al limbajului C++ - console output - care
desemnează dispozitivul logic de iesire;
simbolul << este operatorul de transfer a
informaţiei. Folosite astfel, se deschide un canal de comunicaţie a
datelor către dispozitivul de ieşire, în cazul acesta, monitorul.
După operator se specifică
informaţiile care vor fi afişate (în acest exemplu, un şir de
caractere constant). Faptul că este un şir constant de caractere este
indicat de ghilimelele care îl încadrează.
La sfârşitul
instrucţiunii care implementează operaţia de scriere, apare ;
In orice limbaj de programare, exista un set de cuvinte, numite cuvinte cheie, care sunt considerate simboluri sintactice si nu pot fi folosite in program ca identificatori. De exemplu: for, while, pentru ca acestea sunt nume de instructiuni.
Literali (constante)
Literalii sunt reprezentarile in fisierele sursa ale valorilor constante. Exemple de literali:
- caractere: 'a', 'A', '+', '$', '5';
- siruri de caractere: "sir de caractere", "abc$79.28#^z";
- numere intregi: 14726, -25413;
- numere reale: 12.7389, -0.05673, 2.3075E12, -1.4237E-5;
Separatori
Separatorul este un caracter care delimiteaza formele sintactice sau le separa intre ele. In limbajul C++ se folosesc urmatorii separatori: spatiul, caracterul CR, sfarsit de linie sau ';'.
Comentariile
Comentariile sunt texte care pot fi introduse in programul sursa, dar nu sunt luate in consideratie de compilator si deci nu au efect in timpul executarii programului. Comentariile sunt utile pentru o mai buna intelegere a programului de catre om.
In programele C++, se pot folosi doua feluri de comentarii:
a) comentarii care se pot extinde pe una sau mai multe linii si au forma
/* <comentariu> */
b) comentarii de sfarsit de linie, care incep cu simbolul // si continua pana la sfarsitul liniei respective, deci au forma
// <comentariu>
#include<iostream.h>
/* functia main este functia principala, cu care
incepe executarea programului */
void main( )
{
/* Urmeaza instructiunea prin care se
afiseaza un text */
cout<<"Prima noastra aplicatie a reusit!";
} // sfarsitul functiei main
Observatie :comentariile sunt absolut necesare pentru intelegerea programului. In acelasi timp, abuzul de comentarii poate sa faca urmarirea acestuia dificila. Este, deci, recomandabil sa se introduca in program toate comentariile necesare pentru o buna intelegere a acestuia, dar nu mai mult.
Vocabularul limbajului c++
Unitatile lexicale, numite si lexeme (engl. token, lexeme) sunt constructiile elementare ale limbajului ("atomii" acestuia). Acestea sunt simboluri, formate din unul sau mai multe caractere, care au o anumita semnificatie in limbaj. Dupa rolul indeplinit, unitatile lexicale sunt:- identificatori
- cuvinte cheie
- literali
- separatori
- operatori
- comentarii si spatii
Identificatori
Numele date programelor sau componentelor acestora (clase, variabile, functii etc.) se numesc identificatori. Identificatorii se aleg de catre programator, respectand anumite reguli.
In limbajul C++, identificatorii sunt siruri formate din litere, cifre si caractere de subliniere ('_'), care nu pot incepe cu o cifra. Lungimea identificatorului nu prezinta importanta, insa acesta nu poate contine spatii libere sau alte caractere, decat cele mentionate aici.
Exemple de identificatori valabili: Numele date programelor sau componentelor acestora (clase, variabile, functii etc.) se numesc identificatori. Identificatorii se aleg de catre programator, respectand anumite reguli.
In limbajul C++, identificatorii sunt siruri formate din litere, cifre si caractere de subliniere ('_'), care nu pot incepe cu o cifra. Lungimea identificatorului nu prezinta importanta, insa acesta nu poate contine spatii libere sau alte caractere, decat cele mentionate aici.
viteza
v15XB7
pretDeVanzare
pret_de_vanzare
Este de preferat ca identificatorii sa
aiba nume sugestive, amintim insa ca, pentru calculator, identificatorii nu au
nici o alta semnificatie, deci, din acest punct de vedere, toate exemplele de
identificatori date aici sunt la fel de bune.
Cuvinte cheie In orice limbaj de programare, exista un set de cuvinte, numite cuvinte cheie, care sunt considerate simboluri sintactice si nu pot fi folosite in program ca identificatori. De exemplu: for, while, pentru ca acestea sunt nume de instructiuni.
Literali (constante)
Literalii sunt reprezentarile in fisierele sursa ale valorilor constante. Exemple de literali:
- caractere: 'a', 'A', '+', '$', '5';
- siruri de caractere: "sir de caractere", "abc$79.28#^z";
- numere intregi: 14726, -25413;
- numere reale: 12.7389, -0.05673, 2.3075E12, -1.4237E-5;
Separatori
Separatorul este un caracter care delimiteaza formele sintactice sau le separa intre ele. In limbajul C++ se folosesc urmatorii separatori: spatiul, caracterul CR, sfarsit de linie sau ';'.
Comentariile
Comentariile sunt texte care pot fi introduse in programul sursa, dar nu sunt luate in consideratie de compilator si deci nu au efect in timpul executarii programului. Comentariile sunt utile pentru o mai buna intelegere a programului de catre om.
In programele C++, se pot folosi doua feluri de comentarii:
a) comentarii care se pot extinde pe una sau mai multe linii si au forma
/* <comentariu> */
b) comentarii de sfarsit de linie, care incep cu simbolul // si continua pana la sfarsitul liniei respective, deci au forma
// <comentariu>
#include<iostream.h>
/* functia main este functia principala, cu care
incepe executarea programului */
void main( )
{
/* Urmeaza instructiunea prin care se
afiseaza un text */
cout<<"Prima noastra aplicatie a reusit!";
} // sfarsitul functiei main
Observatie :comentariile sunt absolut necesare pentru intelegerea programului. In acelasi timp, abuzul de comentarii poate sa faca urmarirea acestuia dificila. Este, deci, recomandabil sa se introduca in program toate comentariile necesare pentru o buna intelegere a acestuia, dar nu mai mult.