Limbajul
de programare reprezinta un mijloc de comunicare intre utilizatorul uman, care
este programatorul si sistemul de calcul.
Descrierea
unui algoritm in limbaj de programare se face cu ajutorul unui program.
Programul este o succesiune de instructiuni(comenzi) ce
vor fi executate de un system de calcul.
Compilatorul
este un program utilitar
de transformare a unui limbaj algoritmic în codul mașinii.
Evolutia
limbajelor de programare:
Limbaje
cod masina descriu instructiunile in system binary
Limbaje
de asamblare au la baza un set de coduri mnemonice care sunt reprezentari simbolice ale
instructiunilor tip masina.Asamblorul translateaza aceste coduri in system
binary.
Limbaje
de nivel inalt sunt appropriate de limbajul natural.
Fortran
(FORmula TRANsltion)1955 destinat calculelor stiiintifice
Cobol(Common
Business Oriented Language) 1960 destinat problemelor economice
Basic
(Begginer’s Allpurpose Symbolic Instructions Code)1964 pentru realizarea unor
aplicatii complexe Quick Basik, Visual Basic
Pascal
definit in 1971 de Niklaus Wirth cu variantele Turbo Pascal,Borland
Pascal,Delphi ce permite si programarea orientate spre obiecte (OOP)
C
creat in 1972 de Dennis Ritchie si Brian
Kernigham de la firma Bell Laboratories
pentru dezvoltarea sistemului de operare Unix.Acest limbaj dispune de
facilitati ale limbajelor de asamblare
C++destinat
programarii OOP dezvoltat de Bjarne Stroustrup in laboratoarele AT&TBell
Java
dedicate programarii in internet proiectat de Sun Microsystems.
Lisp
1965 si Prolog 1973 destinate rezolvarii programelor de inteligenta artificial
Stiluri de
programare
Programarea nestructurata e un stil liber
de programare fara reguli(Fortran, Basic),cu aspect “dezordonat” fiind mai greu
de urmarit si depanat.
Programarea structurata este aceea prin
carea structura de control a algoritmului defineşte ordinea de executare a
paşilor(Pascal C,C++).In cadrul algoritmilor pot fi folosite trei tipuri de
structuri de control :
a.
structura liniară(secvenţială)
b.
structura alternativă
c.
structura repetitivă
Programarea
orientate spre obiecte (OPP)-imbina programarea structurata cu tehnica
descrierii datelor si prelucrarilor prin analogie cu obiectele din lumea reala.
Structura unui program C/C++
In general, un program este un sir
de instructiuni. In C/C++ programul este o functie numita main.
Efectul instructiunillor din C/C++
este stabilit intr-un fisier numit stdio.h (h vine de la header).
Acest fisier este incarcat implicit pentru a asigura buna functionare a
programului. Daca dorim sa folosim instructiuni mai complexe (gen cin, cout)
trebuie sa specificam si headerul care explica functionarea acestor
instructiuni (iostream.h).
De asemenea, trebuie sa stabilim ce
variabile folosim, pentru a le putea aloca spatiu si a le da valori. Spre
deosebire de alte limbaje, in C/C++ declararea variabilelor folosite poate fi
facuta si pe parcursul executiei programului.
Structura unui program C/C++ este urmatoarea:
//acesta este un comentariu; el nu influenteaza programul
//declararea headerelor
#include <iostream.h>
//declararea variabilelelor
....
//programul principal
int main()
{
// instructiunile programului
..........
return 1;} //aici se incheie programul
In exemplul urmator (citirea a doua
valori si afisarea sumei lor) trebuie sa observati:
orice program are trei parti:
citirea datelor initiale si
initializarea variabilelor necesare
prelucrarea datel;or (programul
propriuzis)
afisarea rezultatelor
Puteti observa de asemenea:
cum se declara o variabila
cum se foloseste o constanta text
(sir de caractere)
cum se citeste o data
cum se afiseaza un sir de caractere,
constante, variabile si expresii
cum putem schimba valoarea unei
variabile
# include <iostream.h>
int a,b,c;
int main()
{//citirea datelor initiale;
initializarea altor variabile;
cin>>a>>b;
//prelucrarea datelor
c=a+b;
//afisarea datelor
cout <<"afisarea
rezulattului"<<endl;
cout<<<<a<<'+'<<b<<'='<<a+b;
cout<<"Suma
calculata este "<<c;
return 1;}
Observatie
instructiunea return permite
intreruperea brusca a executiei unui program; puteti folosi aceasta
instructiune daca , din diverse motive doriti intreruperea brusca a executiei
unui program.