duminică, 6 octombrie 2013

Limbaje de programare notiuni introductive



Limbajul de programare reprezinta un mijloc de comunicare intre utilizatorul uman, care este programatorul si sistemul de calcul.
Descrierea unui algoritm in limbaj de programare se face cu ajutorul unui program.
Programul  este o succesiune de instructiuni(comenzi) ce vor fi executate de un system de calcul.
Compilatorul este un  program utilitar de transformare a unui limbaj algoritmic în codul mașinii.

Evolutia limbajelor de programare:
Limbaje cod masina descriu instructiunile in system binary
Limbaje de asamblare au la baza un set de coduri mnemonice  care sunt reprezentari simbolice ale instructiunilor tip masina.Asamblorul translateaza aceste coduri in system binary.
Limbaje de nivel inalt sunt appropriate de limbajul natural.
Fortran (FORmula TRANsltion)1955 destinat calculelor stiiintifice
Cobol(Common Business Oriented Language) 1960 destinat problemelor economice
Basic (Begginer’s Allpurpose Symbolic Instructions Code)1964 pentru realizarea unor aplicatii complexe Quick Basik, Visual Basic
Pascal definit in 1971 de Niklaus Wirth cu variantele Turbo Pascal,Borland Pascal,Delphi ce permite si programarea orientate spre obiecte (OOP)
C creat in 1972  de Dennis Ritchie si Brian Kernigham  de la firma Bell Laboratories pentru dezvoltarea sistemului de operare Unix.Acest limbaj dispune de facilitati ale limbajelor de asamblare
C++destinat programarii OOP dezvoltat de Bjarne Stroustrup in laboratoarele AT&TBell
Java dedicate programarii in internet proiectat de Sun Microsystems.
Lisp 1965 si Prolog 1973 destinate rezolvarii programelor de inteligenta artificial

Stiluri de programare
Programarea  nestructurata e un stil liber de programare fara reguli(Fortran, Basic),cu aspect “dezordonat” fiind mai greu de urmarit si depanat.
Programarea structurata este aceea prin carea structura de control a algoritmului defineşte ordinea de executare a paşilor(Pascal C,C++).In cadrul algoritmilor pot fi folosite trei tipuri de structuri de control :
a. structura liniară(secvenţială)
b. structura alternativă
c. structura repetitivă
Programarea orientate spre obiecte (OPP)-imbina programarea structurata cu tehnica descrierii datelor si prelucrarilor prin analogie cu obiectele din lumea reala.

Structura unui program C/C++
In general, un program este un sir de instructiuni.  In C/C++ programul este o functie numita main.
Efectul instructiunillor din C/C++ este stabilit intr-un fisier numit stdio.h (h vine de la header). Acest fisier este incarcat implicit pentru a asigura buna functionare a programului. Daca dorim sa folosim instructiuni mai complexe (gen cin, cout) trebuie sa specificam si headerul care explica functionarea acestor instructiuni (iostream.h).
De asemenea, trebuie sa stabilim ce variabile folosim, pentru a le putea aloca spatiu si a le da valori. Spre deosebire de alte limbaje, in C/C++ declararea variabilelor folosite poate fi facuta si pe parcursul executiei programului.
Structura unui program C/C++ este urmatoarea:
//acesta este un comentariu; el nu influenteaza programul
//declararea headerelor
#include <iostream.h>
//declararea variabilelelor
....
//programul principal
int main()
{
// instructiunile programului
..........
return 1;} //aici se incheie programul
In exemplul urmator (citirea a doua valori si afisarea sumei lor) trebuie sa observati:
orice program are trei parti:
citirea datelor initiale si initializarea variabilelor necesare
prelucrarea datel;or (programul propriuzis)
afisarea rezultatelor
Puteti observa de asemenea:
cum se declara o variabila
cum se foloseste o constanta text (sir de caractere)
cum se citeste o data
cum se afiseaza un sir de caractere, constante, variabile si expresii
cum putem schimba valoarea unei variabile
# include <iostream.h>
int a,b,c;
int main()
{//citirea datelor initiale; initializarea altor variabile;
cin>>a>>b;
//prelucrarea datelor
c=a+b;
//afisarea datelor
cout <<"afisarea rezulattului"<<endl;
cout<<<<a<<'+'<<b<<'='<<a+b;
cout<<"Suma calculata  este "<<c;
return 1;}
Observatie
instructiunea return permite intreruperea brusca a executiei unui program; puteti folosi aceasta instructiune daca , din diverse motive doriti intreruperea brusca a executiei unui program.