Un calculator interacţionează cu exteriorul prin intermediul dispozitivelor periferice.
Dispozitivele
periferice se conectează la calculator prin intermediul porturilor. În
funcţie
de modul de transmitere a informaţilor porturile se clasifică în:
· porturi seriale –
la un moment dat se transmite un singur bit (tastatura, modem,mouse);
· porturi paralele –
la un moment dat se transmit mai mulţi biţi (imprimanta).
1.
Dispozitive
periferice de intrare
Dispozitivele
periferice de intrare au rolul de a permite introducerea datelor în
calculator.
a)
Tastatura
- reprezintã dispozitivul cu ajutorul cãruia se introduc datele în calculator
si este inclusã în cadrul minim de dotare al unui calculator. Cu ajutorul
acesteia se pot introduce în calculator diferite informatii: date, programe,
comenzi, texte.Cuprinde cinci categorii de taste: taste de introducere text
(alfanumerice), taste numerice, taste de deplasare a cursorului, taste
functionale, taste speciale. Pentru tastaturile mai noi existã chiar si taste
de navigare pe Internet.
b)
Mouse-ul -
dispozitiv de intrare , parte integrantã a interfetei grafice, care
controleazã miscarea cursorului (pointer) pe un ecran de
afisareExistã trei tipuri de bazã pentru mouse:
-
mecanic - are o bilã metalicã sau de
cauciuc ce se poate roti în toate directiile mutând corespunzãtor indicatorul
pe ecran, sensul de miscare fiind detectat prin senzorii încorporati;
-
optic - pentru detectarea miscãrii
se foloseste un laser
-
optomecanice - folosesc o combinatie
de tehnologii mecanice si optice-
c)
Trackball (bila rulantã)-
dispozitiv de intrare ce poate fi considerat un mouse asezat pe spate
d)
Touchpad
- este o micã suprafatã sensibilã la atingere, folositã ca dispozitiv de
punctare pe unele calculatoare portabile. Deplasarea pointer-ului pe ecran se
face prin mutarea degetului peste pad.
e)
Scanner - dispozitiv ce
permite digitizarea imaginilor şi introducerea lor în calculator.Scanerul este
caracterizat de:
-rezolutie
exprimata in dpi(numar de puncte pe inci) 300,600,..
-numar
de culori reprezinta setul de culori care sunt codificate de scanner.
-viteza
de scanare reprezinta viteza cu care un
scanner citeste si prelucreaza o imagine.
f)
Joystick -
manetã care se miscã în toate directiile
controlând deplasarea pointerului Este folosit mai ales pentru jocurile
pe calculator.
g)
Light pen (creion luminos)
- dispozitiv asemãnãtor unui mouse, care foloseste un detector sensibil la
luminã pentru selectarea obiectelor de pe un ecran de afisare prin punctarea
directã.
h)
Microfon - folosit
pentru a înregistra diverse sunete pe calculator, conectat la placa de
sunet. Este utilizat în telefonia prin Internet si la introducerea
verbalã a comenzilor.
i)
Camera video,
aparat de fotografiat digital
j)
GIS (Georaphic Information System) – permite
introducerea de date geografice preluate, în
general, de la sateliţi.
2.
Dispozitive
periferice de ieşire
Dispozitivele
periferice de ieşire permit extragerea informaţiilor dintr-un sistem de
calcul.
I.
Monitorul – permite
vizualizarea pe ecran a rezultatelor execuţiei programelor.
Caracterizări şi clasificări:
a) În funcţie de numărul de culori afişate:
- monocrom
– două culori (alb-negru, portocaliu-negru);
- gray
scale – nuanţe de gri;
- color
– între 16 şi 16*106 culori.
b)
Dimensiunea ecranului –
este caracterizată de lungimea diagonalei măsurată în
inch: 9", 14", 15",
17", 21"…42".
c) Rezoluţia
monitorului – este
o măsură a calităţii imaginii şi este exprimată în
număr de pixeli (puncte din care este alcătuită imaginea).
Rezoluţia = nr. de pixeli pe linie X nr.
de pixeli pe coloană
640 x 480, 800 x 600, 1024 x 768, 1280 x
1024, 1600 x 1200.
d) Radiaţia
monitorului – reprezintă
efectul produs asupra omului (nu doar asupra
ochilor) de bombardarea ecranului cu
electroni. Se recomandă monitoare cu radiaţie
redusă (low radiation).
e) Tipul
semnalului – analogic
sau digital.
f) Definiţia
– reprezintă
distanţa dintre două puncte de pe ecran. Cu cât e mai mică
cu atât imaginea e mai clară.
g) Viteza de
afişare – viteza
cu care se vor afişa imaginile pe ecran şi depinde de
viteza cu care poate prelucra informaţia
placa video şi de memoria RAM video.
h) Din punct de vedere al tehnologiei de fabricaţie există
urmatoarele categorii de
monitoare:
- monitoare
cu tub catodic (CRT – Cathodic Ray Tube) – utilizează o tehnologie de
fabricaţie asemănătoare cu cea a
televizoarelor. O caracteristică importantă a
monitoarelor CRT este rata de
reîmprospătare (refresh rate)
care reprezintă
numărul de împrospătări a imaginii
într-o secundă (trebuie să fie mai mare de 70
Hz);
monitoare cu
afişaj cu cristale lichide (LCD – Liquid Crystal Display) – nu emit
radiaţii, au un consum mic de energie
electrică şi sunt compacte.
Monitoare tehnologia LED
II.Imprimanta – este
dispozitivul ce realizează afişarea informaţiilor pe hârtie.
Principalele caracteristici ale
imprimantelor sunt:
- viteza
de tipărire – măsurată în cps sau
ppm;
- rezoluţia
– exprimată în număr de puncte de imagine pe inch (dpi – dots per inch);
- posibilitatea de a tipări text şi
grafică sau numai text;
- dimensiunea
maximă a hârtiei: A3, A4, A5 etc.;
- memoria
imprimantei – stochează informaţiile ce urmează a fi tipărite.
În funcţie de principiul de funcţionare
există:
a) imprimante cu impact (matriceale)
– tipărirea se realizează prin impactul
unui cap de scriere asupra unei benzi
tuşate, sunt ieftine, oferă o calitate
scăzută, sunt zgomotoase;
b) imprimante fără impact:
- laser – imagini alb-negru şi color de
o calitate foarte bună, au viteză de tipărire
mare (4-20 ppm), sunt scumpe
(consumabilele) etc.
- cu jet de cerneală (ink jet printers)
– capul de scriere baleiază foaia de hârtie linie
cu linie pulverizând cerneala, viteză
mai mică de scriere, calitate bună.
-Termica cu mod de scriere – prin
fixarea termica a vaporilor de cerneala pe o hartie speciala
Caracteristici : Viteza: 2-8
ppm.Calitate foarte buna la tiparire.Pret ridicat
III. Plotter – dispozitiv
asemănător imprimantei dar hârtia poate fi parcursă în ambele
sensuri, acceptă formate mari de hârtie
şi precizia desenelor este foarte mare. Este folosită
pentru schiţe, grafice, desene etc.
IV.Boxe – dispozitiv de
ieşire audio.
Dispozitive de
intrare-ieşire
1. Modem – dispozitiv ce
permite comunicarea între calculatoare aflate la distanţă.
Modulare
= transferul semnalului din digital în analogic.
Demodulare
= transferul semnalului din analogic în digital.
Principala
caracteristică este viteza de transfer
– se măsoară în bps (bits per second):
14400
bps, 28,8 Kbps, 36,6 Kbps, 57,6 Kbps.
În
funcţie de modul de conectare sunt există:
-
modem intern – conectat pe placa de bază;
-
modem extern – conectat pe un port serial.
Tipuri
de modem: fax-modem, data/voice-modem.
2. Touchscreen – dispozitiv ce
permite selectarea prin atingere a unor opţiuni afişate
pe
ecranul care este dotat cu senzori.
3. Placa de
sunet (sound card) –
permite calculatorului să redea sunete prin
intermediul boxelor, să înregistreze sunete prin
intermediul unui microfon sau să
opereze
cu sunete stocate în format digital.