1.Adresarea internet- adrese de pagini
Adresa IP (Internet Protocol) este formată din adresa de reţea şi adresa calculatorului care primeşte mesajul.Pentru a localiza o resursă pe Internet trebuie să specificăm unde se găseşte resursa respectivă. Fiecare resursă existentă pe Internet are propria adresă de identificare numita URL (Uniform Resource Locator). Un URL nu conţine spaţii.
Un URL specificat în mod absolut are sintaxa: protocol://domeniu/cale/fişier.extensie
protocolul reprezintă protocolul utilizat pentru transferul fişierului si poate fi:
http – indică faptul ca fişierul este o pagină Web;
news – indică un articol al unui grup de ştiri;
ftp – indică un fişier care poate fi transferat de pe un server FTP;
file – indică un fişier local.
domeniu – reprezintă numele calculatorului pe care este stocat fişierul, având aceeaşi sintaxă ca în cazul adreselor de e-mail.
cale – reprezintă succesiunea directoarelor de la directorul rădăcină până la directorul în care este stocat fişierul. Ca separator între două directoare consecutive se foloseşte caracterul “/”.
fişier.extensie – reprezintă numele fişierului şi extensia asociată acestuia.
2.E-mail
Fiecare persoană care participă la schimbul de mesaje prin poşta electronică are o cutie poştală pe calculatorul server, identificată printr-o adresa unică.Cutia poştala (mailbox) este un fişier in care se memorează mesajele primite. Adresa exactă a unui utilizator Internet are structura:
nume-utilizator@domeniu unde :
- nume-utilizator reprezintă numele de conectare al utilizatorului (login name), iar
- domeniu specifică serverul pe care există contul unic nume-utilizator.
Gestionarea mesajelor poştale se face prin intermediul mai multor tipuri de cutii poştale personale:
Inbox -pentru mesajele primite;
Outbox-pentru mesajele expediate
Trash -pentru mesajele şterse,
Spam -este un mesaj de posta electronica (e-mail) nesolicitat. In cele mai multe cazuri sunt mesaje comericiale (oferte, promotii...etc) si intenitia expeditorului este de a beneficia de publicitate la costuri f. mici.
mesaje nefinalizate
fig1. compunerea unui e-mail (compose)
Structura unui e-mail
Scrisoarea electronica este un mesaj format din:
- antet (header) – conţine o secvenţa standard de informaţii cum ar fi:
from – adresa de e-mail a expeditorului;
to – adresa de e-mail a destinatarului;
Cc (carbon copy) – lista destinatarilor mesajului când acelaşi mesaj este trimis mai multor destinatari, fiecare din ei putând să vadă numele tuturor destinatarilor;
Bcc (blind carbon copy) – lista destinatarilor care vor primi acelaşi mesaj fără sa cunoască lista celorlalţi destinatari.
subject-subiectul mesajului
- corpul (body) – mesajul propriu-zis căruia i se poate ataşa un fişier prin operaţia file attachment.
- Semnătura (signature) – o secvenţă standard de informaţii despre autor care se adaugă la sfârşitul mesajului.
Drafts – directorul de mesaje în curs de redactare.
Butonul ( Attach ) se foloseşte pentru a ataşa fişiere mesajului.
Butonul ( Priority ) se foloseşte pentru a ataşa mesajului importanţa lui.
Butonul Sign se foloseşte pentru semnături digitale.
Butonul Encrypt(sigiliu digital) asigură confidenţialitate mesajelor prin cifrarea simetrică şi autentificarea originii lor prin semnătură digitală.
Dacă ai primit un mesaj şi doreşti să trimiţi înapoi un răspuns, poţi proceda astfel:
Forward trimite mesajul la o adresă specificată, cu păstrarea conţinutului şi a antetului, iar ca titlul apare Fwd:
Reply răspuns (adresa destinatarului va fi completată, iar la subiect va apare Re: …)
Reply All trimite răspunsul tuturor celor care au primit mesajul la care se răspunde
send-trimitere mesaj
Exemple se servicii e-mail : Yahoo,gmail,outlook,hotmail.com etc
3.Motoare de cautare
Instrumente de căutare sunt reprezentate prin :1) Cataloage de date – colecţii de adrese grupate pe categorii.
2) Motoare de căutare – sunt realizate cu ajutorul unor baze de date de volum mare, în care sunt stocate informaţii referitoare la paginile web. Pentru a căuta o informaţie într-un motor de căutare, se introduc cuvinte cheie. Cele mai cunoscute motoare de căutare:
Motoare de căutare internaţionale | Motoare de căutare româneşti |
www.yahoo.com | www.google.ro |
www.lycos.com | www.click.ro |
www.goto.com | www.cauta.ro |
www.altavista.com | www.gofind.ro |
3) Meta – motoare de căutare – sunt servicii care nu dispun de baze de date proprii, ci :
- transmit solicitările primite de la utilizatori către motoare de căutare diferite
- centralizează rezultatele căutării şi
- le ordonează pe categorii,
- furnizând apoi rezultatele către solicitant.
Portaluri internaţionale | Portaluri româneşti |
www.aol.com | www.rol.ro |
www.msn.com | www.kappa.ro |
www.planetdirect.com | www.apropo.ro |
www.theglobe.com | www.acasa.ro |
4.Criptarea transmisiei
Criptarea poate fi folosită pentru a asigura discreția și/sau intimitatea, dar și alte tehnici sunt necesare pentru a face comunicațiile sigure, în mod particular verificarea integrității și autenticității unui mesaj; de exemplu, un cod de autentificare a mesajelor (CAM) sau semnături digitale. Altă considerentă este protecția împotriva analizei traficului.Criptarea sau or ascunderea codului de software este folosit în protecția copierii de software împotriva ingineriei inverse, analiza aplicațiilor neautorizată, crack-uri și pirateria software.
În prezent, este utilizată în protejarea unei mari varietăți de sisteme, precum e-comerț, rețele de telefonie mobilă și ATM-urile băncilor.
5.Semnatura digitala
O semnătură digitală reprezintă o informaţie care îl identifică pe expeditorul unui document. Semnatura digitală este creată prin criptarea conţinutului documentului, folosind cheia criptografică a expeditorului. Aceasta face ca semnătura să fie unică atât pentru fişier cât şi pentru deţinătorul cheii, oferindu-se astfel atât integritate cât şi autentificare. Orice modificări aduse documentului afectează semnătura. Semnăturile digitale utilizează criptarea asimetrică, în care se foloseşte o cheie pentru a crea semnătura şi o altă cheie, legată de prima, pentru a o verifica.
Certificatul digital este utilizat pentru o gamă variată de tranzacţii electronice care includ e-mail, comerţul electronic, transferul electronic de fonduri. Certificatul digital reprezintă un instrument în stabilirea unui canal securizat pentru comunicarea informaţiilor confidenţiale. El se obtine de la instituţii de certificare autorizate ce solicită utilizatorului informaţii minime privind identitatea acestuia respectiv a persoanei autorizate.
6.Apararea impotriva virusilor
Protectia calculatorului vostru impotriva virusilor si hackerilor se poate face folosind cateva mijloace de aparare, cum ar fi firewall-ul, antivirusul, anti-spyware-ul, setarea corecta a browser-ului sau folosirea unor parole puternice.1.Instalati un firewall
Hackerii actioneaza pe Internet la fel cum unii agenti de marketing apeleaza automat numere oarecare de telefon. Ei trimit apeluri pentru mii de calculatoare si asteapta raspunsuri.
Firewall-ul impiedica calculatorul sa raspunda. Unele computere au setat firewall-ul pe pozitia "off". Asigurati-va ca firewall-ul este configurat corect si actualizat periodic. Folositi optiunea online "Help" din calculatorul vostru pentru instructiuni.
2.Utilizati un software antivirus
Antivirusul scaneaza calculatorul si e-mail-urile voastre pentru gasirea virusilor, apoi ii sterge. Tineti-l in continuu activ si folositi automat optiunea update a antivirusului, pentru a contracara ultimele vulnerabilitati de securitate. Setati-l pentru a verifica zilnic existenta virusilor.
3.Evitati spyware
Unii virusi spyware inregistreaza fiecare tasta pe care o apesi, inclusiv parole si informatii financiare. Semne prin care calculatorul vostru poate fi infectat: o serie brusca de ferestre pop-up, performanta scazuta a calculatorului si deschiderea nedorita a unor site-uri pe care voi nu le accesati.
Protectia spyware este inclusa in anumite software-uri antivirus sau pot fi achizitionate separat programe anti-spyware. Pentru a evita aceasta: descarcati software gratuit numai dupa site-urile de incredere. Nu dati click pe linkurile cu ferestre pop-up sau pe spamurile primite pe e-mail.
4.Setati-va browser-ul
Puneti setarile de securitate ale browser-ului pe optiunea "Medium-high" sau "High". Pentru asta duceti-va in sectiunea "Tools" a browser-ului vostru, apoi intrati de optiunea "Internet options". In "Security" setati optiunile medium sau high. Actualizati-va sistemul si browser-ul in mod regulat, profitand de actualizarile de securitate automate.
5.Folositi o parola puternica
Alegeti parole care sunt greu de ghicit. Folositi cel putin opt caractere, cu o combinatie de litere, numere si carcatere speciale. Nu utilizati cuvinte usor de gasit intr-un dictionar.
5.Securizati-va reteaua wireless
Daca utilizati oretea wireless la domiciliu, alegeti un router cu criptare. Cand folositi o retea publica de Wi-Fi, evitati accesarea sau trimiterea de informatii personale sensibile. Cumparati o cartela de banda larga pentru telefonia mobila si conectati-o la computer,laptop sau telefon si folositi accesul la Internet.
6.Fiti atent cand faceti sharing
Schimbul de fisiere digitale (muzica, filme, fotografii) va poate expune la riscuri. S-ar putea descarca un virus sau un spyware, care va face calculatorul vulnerabil in fata hackerilor.
7.Faceti cumparaturi online in siguranta
Verificati site-urile de cumparaturi inainte de a introduce numarul cardului vostru sau alte informatii personale. Cititi politica de confidentialitate a site-ului respectiv si uitati-va daca exista optiuni pentru schimbul de informatii.
7.FireWall
denumit și paravan de protecție (sau parafoc, în engleză firewall) este un dispozitiv sau o serie de dispozitive configurate în așa fel încât să filtreze, să cripteze sau să intermedieze traficul între diferite domenii de securitate pe baza unor reguli predefinite.
FireWall ține la distanță traficul Internet cu intenții rele, de exemplu hackerii, viermii și anumite tipuri de viruși, înainte ca aceștia să pună probleme sistemului. În plus, un paravan de protecție poate împiedica participarea computerului la un atac împotriva altora, fără cunoștința sau voința utilizatorului. Utilizarea unui paravan de protecție este importantă în special dacă rețeaua sau computerul de protejat sunt conectate în permanență la Internet.
Un paravan de protecție este o aplicație sau un echipament software care monitorizează și filtrează permanent transmisiile de date realizate între PC sau rețeaua locală și Internet, în scopul implementării unei "politici" (metode) de filtrare. Această politică poate însemna:
- protejarea resurselor rețelei de restul utilizatorilor din alte rețele similare, toate interconectate printr-oretea de arie larga sau/și Internet. Posibilii atacatori sunt identificați, atacurile lor asupra PC-ului sau rețelei locale putând fi oprite.
- controlul resurselor la care au acces utilizatorii locali (din reteaua local).
8.Netmeeting
este o aplicatie microsoft prin care se poate realiza o conferință web ,prin intermediul mediului internet , în care participanții se conecteză folosind protocolul voice-over - Internet ( VoIP ) ,in care se partajeaza informatii,aplicatii si se deschid sesiuni de chat.9.Video si audioconferinta
Serviciul de audio/video
conferinţă reprezintă o soluţie completă care permite efectuarea de
audio/video comunicaţii în timp real între mai mulţi participanţi aflaţi
în locaţii diferite, care vă ajută să reduceţi costurile cu călătoriile
şi să eficientizaţi timpul de lucru al oamenilor.
În cadrul unei
audio/video conferinţe pot exista simultan de la 2 până la 200 de
participanţi. Echipamentele şi soluţiile folosite sunt produse de lideri
în domeniu, precum CISCO/Tandberg şi Polycom care asigură o calitate a
video conferinţelor la standarde High Definition (HD) şi Standard
Definition (SD). În funcţie de nevoile concrete ale companiei şi de
echipamentele solicitate, există opţiunea de schimb de prezentări,
documente sau fişiere video în timpul videoconferinţelor.
Serviciul de audio/video
conferinţă poate fi folosit şi pentru instruirea, perfecţionarea şi
facilitarea schimbului de experienţă între angajaţii companiei sau organizatiei.
Nu va mai fi nevoie să
deplasaţi un instructor la toate sediile companiei pentru îmbunătăţirea
aptitudinilor angajaţilor, elevilor,studentilor. O sesiune de training, iniţiată la diferite intervale de timp, poate garanta creşterea randamentului şi productivităţii muncii .
Alegând serviciul de videoconferinţă veţi fi permanent în legătură cu partenerii de afaceri şi cu echipa de conducere, fiind mereu informat despre activitatea companiei.
Alegând serviciul de videoconferinţă veţi fi permanent în legătură cu partenerii de afaceri şi cu echipa de conducere, fiind mereu informat despre activitatea companiei.
Beneficii:
- Reducerea costului pentru deplasări;
- Eficientizarea timpului de lucru;
- Întâlniri oricând şi cu orice;
- Legătură permanentă cu partenerii de afaceri sau intre profesori si elevi respectiv studenti.
10.Servicii IRC
IRC este un acronim pentru Internet Relay Chat (comunicare instantanee prin Internet), un serviciu de transmitere a mesajelor în timp real (chat).IRC-ul a fost creat în vara anului 1988 în Finlanda de Jarkko Oikarinen. IRC-ul a cunoscut o dezvoltare explozivă in timpul Războiului din Golf când a depășit pragul de 300 de utilizatori simultani. Din acel punct IRC a cunoscut o creștere rapidă, in prezent cele mai mari rețele IRC fiind: Quakenet, Undernet, IRCnet, EFnet, DALnet.
IRC reprezintă precursorul actualelor sisteme de comunicare instantanee( ICQ,Yahoo!,Messenger,MSN Messenger,AIM etc., dar deși a pierdut în popularitate datorită faptului că este exclusiv text, pe când sistemele actuale permit iconițe grafice (emoticons), audio și video conferințe etc., IRC este totuși folosit în continuare pe o scară relativ largă, având in prezent o medie de aproximativ 1 milion de utilizatori in orice moment.
Pentru a comunica cu alți utilizatori IRC, este nevoie de un client IRC (mIRC este cel mai popular client pentru Windowows) pentru conectarea la un server IRC (în general pe un anumit port între 6667 și 7000). O dată ce conexiunea a reușit, se poate alege unul sau mai multe canale de discuții. Acestea sunt zone care grupează utilizatori cu interese și subiecte de discuție comune.
Canalele sunt moderate de către operatori, care veghează la buna desfașurare a discuțiilor. De exemplu, ei pot interzice accesul unui utilizator care are un limbaj neadecvat sau care face reclamă altui canal.
În momentul in care un utilizator tastează un mesaj, acesta este văzut implicit de către toți utilizatorii conectați pe canalul respectiv. Utilizatorul poate decide însă să trimită un mesaj în particular doar unui alt utilizator.
IRC poate servi și la transferul de fișiere între utilizatori, prin protocolul DCC (Direct Client-to-Client).
11.Adresarea politicoasa
Adresarea politicoasa poarta numele de cod de conduita pe internet sau “neticheta”(netiquette).Cele mai importante reguli ale codului de conduit pe internet sunt:
-Chiar daca prin internet comunicarea este in timp real,interlocutorii nu se pot vedea fata in fata, iar acesta nu trebuie sa fie un impediment in adresarea politicoasa fata de celalalt interlocutor cu care vorbim.
-Trebuie sa ne gandim si la timpul celorlalti untilizatori,astfel,in comnuicarea scrisa,mesajul nu trebuie sa fie ambigu,acesta trebuie sa fie clar si concis.
-Pe internet datorita faptului ca interlocutorii nu se pot vedea si nu se pot auzi,pot aparea anumite confuzii, aceste confuzii trebuiesc evitate.
-Trebuie avut in vedere faptul ca utilizatorii nu au mereu acelasi nivel de cunostinte,unii dintre ei fiind mai putin informati,prin urmare necesitnad,eventual,explicatii suplimentare.
-Toleranta reciproca a celor care intra in legatura.
-Asumarea responsabilitatii pentru propriile actiuni.
-Textele nu trebuiesc scrise in totalitate cu majuscule,deoarece s-a constatat ca acestea sunt mai greu de citit.
-Datorita faptului ca aceasta comunicare este una scrisa,din tonul verbal prin care se exprima starea interolocutorului nu se poate intelege starea acestuia,deaceea pentru a putea induce starea,se pot folosi emoticoanele.
Reguli pentru scrierea e-mail-ulilor:
- fiecare scrisoare electronica va fi semnata;
- mesajele să fie scurte şi clare;
- textul introdus în campul Subiect (Subject) al mesajelor (subiectul scrisorii) să fie intotdeauna completat, sa fie concis, dar sa fie suficient de lung pentru ca destinatarul sa inteleaga continutul mesajului;
- mesajul ce dorim sa-l trimitem sa nu contina fisiere atasate de dimensiuni mari care pot bloca traficul.
- evitati scrierea cu majuscule, care este interpretată ca un ton ridicat, agresiv şi certaret.
- respectati dreptul de autor. Nu toate informatiile disponibile în Internet au un caracter public.
Cum te comporţi pe un forum:
-nu posta mesaje care nu au legatura cu subiectul discutiei.
-daca vrei sa discuti un subiect care nu a fost inca dezbatut, porneste unul nou.
-nu ataca participantii la discutie, deoarece convorbirile pe forum se centreaza pe subiect, nu pe interlocutori.
-evita postarea reclamelor, a materialelor cu continut obscen, nu injura şi nu face discriminari rasiale sau de orice alt tip.
-nu in ultimul rand, ai mare atentie la gramatica.
-citeste cu atentie mesajul înainte de a-l publica, pentru ca va fi vizualizat de multe persoane, carora le va fi greu sa iti înteleaga postarea daca nu este scrisa corect.
Neticheta in Romania:
In Romania principiul de neticheta nu este folosit prea des. De aceea odata cu dezvoltarea internetului in tara a cresut si numarul de utilizatori care pot accesa reteaua oricand si oriunde,fapt ce a condus la inmultirea cazurilor de violenta verbala pe internet.Aceasta se datoreaza lipsei de educatie de bune maniere,si lipsei educatiei de respect fata de ceilalti utilizatori din mediul online,fapt ce se datoreaza lipsei de cunostinte in domeniul internetului a parintilor,ce nu isi pot educa copii privind comportamentul online.
12.Respectarea legislatiei privind folosirea facilitatilor oferite de internet
Conform Oficiului Romana pentru Drepturile de Autor si Business Software Alliance administratia publica locala si institutiile locale trebuie sa se alinieze la nivelurile de eficienta si eficacitate din spatiul public european , astfel incat este necesara utilizarea la un nivel superior al mijloacelor oferite de tehnologia informatiei. Aceasta înseamnă atât dotarea cu tehnică de calcul performantă şi achiziţionarea de software compatibil cu cel din instituţiile şi companiile similare din UE, cât şi implementarea unui management public interactiv, transparent şi eficient, fapt posibil prin utilizarea unor mijloace adecvate, în special a facilităţilor oferite de programele pentru calculator. Programele pentru calculator sunt protejate prin drept de autor, la nivel național și internațional, România exprimându-și de nenumărate ori angajamentul de respectare a obligațiilor asumate pe plan internaţional în raport cu produsele creaţiei intelectuale ocrotite prin legea dreptului de autor. Utilizarea programelor de calculator fără licență în administrația publică locală și în instituțiile publice în general poate avea un impact major din cauza riscurilor asociate, legate, pe de o parte, de sancţiuni civile şi/sau penale, iar pe de altă parte, de imaginea instituţiei, de funcționarea sistemelor electronice precum şi de securitatea datelor. Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (ORDA) și Business Software Alliance (BSA) are rolul de a atrage atenția factorilor de decizie din cadrul administrației publice locale și al altor instituții publice asupra acestor riscuri și de a oferi instrumente de inventariere a software-ului utilizat, pentru identificarea eventualelor discrepanțe față de licențele deținute. Peste 3.000 de primării, consilii locale și consilii județene, precum și instituții publice locale și companii cu capital public au fost înștiințate direct cu privire la riscurile utilizării neautorizate a programelor pentru calculator. Instituțiile vor intra în posesia unui formular de inventariere a software-ului utilizat, pe care îl pot completa și trimite în atenția ORDA sau BSA pentru consiliere.
Riscuri de securitate:
- Securitatea datelor utilizate în administrație și funcționarea serviciilor electronice sunt factori importanți pentru orice instituție publică. Utilizarea unui software original contribuie semnificativ la siguranța în utilizarea și în continuitatea sistemelor IT necesare pentru servirea cetățenilor și a agenților economici.
- Criminalitatea informatică este un fenomen frecvent dublat de pirateria software. Numeroase studii, realizate de BSA, IDC sau alte firme terţe, arată că instituţiile care utilizează software piratat sunt mai vulnerabile atacurilor informatice. Astfel, unul dintre principalele dezavantaje și riscuri ale utilizării de software piratat, pe lângă cele legale, este pericolul sustragerii şi/sau deteriorării ireversibile a informaţiilor de natură financiară, a informaţiilor confidenţiale privind documentaţiile aferente achiziţiilor şi mai ales a datelor personale ale cetăţenilor, de către hackeri, cu ajutorul viruşilor informatici care profită de lacunele software-ului fără licenţă.
- Dintr-un studiu realizat de Harrison Group pentru Microsoft Corporation în 2011, rezultă că aproape 24% dintre sistemele de operare pirat au fost infectate la instalare sau au descărcat și au instalat programe tip malware în momentul conectării la Internet.
Riscuri legale și de imagine.Nerespectarea legislației privind drepturile de autor în ce privește utilizarea software-ului reprezintă infracţiuni din sfera pirateriei software, prevăzute ca atare de legislaţia în vigoare (art. 1399 din Legea nr. 8 din 1996, privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare). Printre cele mai frecvente forme de nerespectare a licențierii software întâlnite în practică se numără:
- Utilizarea software-ului pe un număr mai mare de calculatoare sau de către un număr mai mare de utilizatori decât cel permis prin licență;
- Completarea contractelor de licenţiere cu date false;
- Folosirea altor versiuni decât cea contractată sau lipsa oricărei forme de licențiere a software-ului;
- Simpla utilizare de software fără licența necesară.
Pedepsele sunt pe măsura infracţiunii şi se aplică în mod diferenţiat, în funcţie de gravitatea acesteia şi de persoana incriminată:
- Pentru persoanele fizice (cum ar fi şeful oficiului de calcul, administratorul IT, conducătorul instituţiei publice), este prevăzută pedeapsa cu amendă penală de până la 30.000 RON sau cu închisoarea de la 1 la 4 ani; În plus faţă de pedepsele de natură penală, titularii drepturilor recunoscute şi protejate de lege pot solicita instanţelor de judecată recunoaşterea drepturilor lor şi constatarea încălcării acestora şi pot pretinde acordarea de despăgubiri pentru repararea prejudiciului cauzat. La stabilirea despăgubirilor, instanţa de judecată ia în considerare fie criterii cum ar fi consecinţele economice negative, beneficii realizate pe nedrept cat si daunele morale cauzate titularului de drept.
Riscuri de securitate:
- Securitatea datelor utilizate în administrație și funcționarea serviciilor electronice sunt factori importanți pentru orice instituție publică. Utilizarea unui software original contribuie semnificativ la siguranța în utilizarea și în continuitatea sistemelor IT necesare pentru servirea cetățenilor și a agenților economici.
- Criminalitatea informatică este un fenomen frecvent dublat de pirateria software. Numeroase studii, realizate de BSA, IDC sau alte firme terţe, arată că instituţiile care utilizează software piratat sunt mai vulnerabile atacurilor informatice. Astfel, unul dintre principalele dezavantaje și riscuri ale utilizării de software piratat, pe lângă cele legale, este pericolul sustragerii şi/sau deteriorării ireversibile a informaţiilor de natură financiară, a informaţiilor confidenţiale privind documentaţiile aferente achiziţiilor şi mai ales a datelor personale ale cetăţenilor, de către hackeri, cu ajutorul viruşilor informatici care profită de lacunele software-ului fără licenţă.
- Dintr-un studiu realizat de Harrison Group pentru Microsoft Corporation în 2011, rezultă că aproape 24% dintre sistemele de operare pirat au fost infectate la instalare sau au descărcat și au instalat programe tip malware în momentul conectării la Internet.
Riscuri legale și de imagine.Nerespectarea legislației privind drepturile de autor în ce privește utilizarea software-ului reprezintă infracţiuni din sfera pirateriei software, prevăzute ca atare de legislaţia în vigoare (art. 1399 din Legea nr. 8 din 1996, privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare). Printre cele mai frecvente forme de nerespectare a licențierii software întâlnite în practică se numără:
- Utilizarea software-ului pe un număr mai mare de calculatoare sau de către un număr mai mare de utilizatori decât cel permis prin licență;
- Completarea contractelor de licenţiere cu date false;
- Folosirea altor versiuni decât cea contractată sau lipsa oricărei forme de licențiere a software-ului;
- Simpla utilizare de software fără licența necesară.
Pedepsele sunt pe măsura infracţiunii şi se aplică în mod diferenţiat, în funcţie de gravitatea acesteia şi de persoana incriminată:
- Pentru persoanele fizice (cum ar fi şeful oficiului de calcul, administratorul IT, conducătorul instituţiei publice), este prevăzută pedeapsa cu amendă penală de până la 30.000 RON sau cu închisoarea de la 1 la 4 ani; În plus faţă de pedepsele de natură penală, titularii drepturilor recunoscute şi protejate de lege pot solicita instanţelor de judecată recunoaşterea drepturilor lor şi constatarea încălcării acestora şi pot pretinde acordarea de despăgubiri pentru repararea prejudiciului cauzat. La stabilirea despăgubirilor, instanţa de judecată ia în considerare fie criterii cum ar fi consecinţele economice negative, beneficii realizate pe nedrept cat si daunele morale cauzate titularului de drept.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu